Niejadki

Dzieci, które jedzą zbyt mało

Niejadki

Dzieci, które jedzą zbyt mało

Wybiórczość pokarmowa

Dzieci z wybiórczością pokarmową, powszechnie zwane niejadkami, wykazują takie zachowania jak:

  • brak zainteresowania jedzeniem,
  • jedzenie powoli małych ilości pokarmów,
  • spożywanie zbyt małej ilości owoców i warzyw,
  • akceptacja ograniczonej różnorodności produktów spożywczych,
  • niechęć do próbowania nowych potraw,
  • silne preferencje żywieniowe,
  • pomijanie posiłków.

Dziecko z wybiórczością pokarmową zazwyczaj bez zastrzeżeń spożywa produkty z grup preferowanych, z niechęcią odnosi się zaś do tych, których nie akceptuje, natomiast nowe produkty wywołują u niego niepokój. Mleko jest pożywieniem znanym dziecku od pierwszych dni życia, dzięki temu najczęściej jest ono akceptowane nawet przez największych niejadków.

Jakie są skutki bycia niejadkiem?

Wybiórczość pokarmowa może spowolnić wzrost, jeśli dziecko przyjmuje zbyt mało kalorii w swojej diecie i dziennie nie otrzymuje wystarczającej ilości tłuszczu i białek, czyli składników odżywczych niezbędnych do zdrowego rozwoju i wzrostu.

Niedostateczne spożycie owoców i warzyw może powodować niedobór błonnika, kwasu foliowego, i kluczowych witamin, takich jak witamina C i witamina E. Te składniki odżywcze odgrywają niezwykle ważną rolę, jeśli chodzi o zdrowie i dobre samopoczucie dziecka.

Wybiórczość jedzenia może również być stresująca zarówno dla dziecka jak i dla całej rodziny. Dzieci z taką przypadłością mogą mieć problemy oralno-motoryczne i/lub zaburzenia integracji sensorycznej.

Narastający problem

Według najnowszych badań ponad 40% dzieci jest narażonych na problem niedojadania. Szacuje się, że od 25% do 35% wszystkich dzieci cierpi na problemy związane z zaburzeniami żywieniowymi. Niedojadanie może powodować wiele napięć w rodzinie.

Kiedy dziecko staje się niejadkiem i dlaczego?

Problem niedojadania często pojawia się po skończeniu przez dziecko 1. roku życia - jest to czas, kiedy wiele dzieci może już wybrać, co i ile jeść. W tym czasie dzieci nabywają mnóstwo nowych umiejętności takich jak mówienie, chodzenie czy bieganie. Jedzenie schodzi na dalszy plan, nie jest tak atrakcyjnym zajęciem dla małego dziecka. Ponadto, w okresie tych znaczących i nieustannych zmian, dzieci poszukują elementów stałych, niezmiennych. Trzymanie się jednej, tej samej, małej grupy pokarmów sprawia, że dziecko czuje się bezpiecznie i komfortowo. [1] [2] [3]

Typy zachowań mogące świadczyć o problemach

  • spożywanie małych posiłków [1] [2]
  • powolne jedzenie [2]
  • brak zainteresowania jedzeniem [1] [2]
  • niechęć do próbowania nowych pokarmów [1] [2]
  • spożywanie małej ilości owoców i warzyw [1] [3]
  • wybredność [2]

Referencje

[1]
Black MM, Hurley KM. Helping children develop healthy eating habits. Rev. ed. In: Tremblay RE, Peters RDeV, Biovin M, Barr RG, eds. Encyclopedia on Early Childhood Development. Montreal, Quebec: Centre of Excellence for Early Childhood Development; 2007.
[2]
Infant and Toddler Forum. Combining food for a balanced diet. Toddler Factsheet 1.2. 2006. (https://infantandtoddlerforum.org/health-and-childcare-professionals/factsheets/)
[3]
Kleinman RE, ed. Pediatric Nutrition Handbook. 6th ed. Elk Grove Village, IL; American Academy of Pediatrics; 2009. Dubois L, Farmer AP, Girard M, Peterson K. Preschool children’s eating behaviors are related to dietary adequacy and body weight. Eur J Clin Nutr. 2007;61(7):846-855.